15 de juny 2008

PRÀCTICA III, SINTAXI, COMPLEMENTS

Tipus: Copiar esquema.

Verb+ SN

Verb+ pronom

Verb+ ORACIÓ que.../ com.../ si.../ infinitiu

CD= EL, LA ELS, LES, EM, ET, ES, US, HO, EN...

CI= ELS, LI, LO, LOS.

ALERTA AMB: EM, ES, ET, US, ELS PODEN SER CD I CI

1.- Classifica el pronom en CD o CI

Em criden, m’escolten, et busca, us arriba, agafa’m la mà,compra-la, fes-ho, us la porta, ens la dóna, me la compraré, li agafa, em dóna pau, els ho explico, en comprarà, em busca, em busca les pessigolles, t’espera, t’espera allà, li diu, portar-los, porta’ls a ells, la carrega, el repassa, ens escolta, us va mirar fixament, presenteu-me, els compra caramels, us estima, us estima molt, us agafa les mans, us agafa fort, en vol, en vol de pomes, carrega-les.

2.- Analitza les oracions

Aquella dona porta la cartera nova

Aquella noia que ara ve porta la bossa oberta

Nosaltres fem vacances

La Clara comprarà verdures per a l’àvia

Portaré el paquet

Portaré el paquet al director del centre

Ella diu que vindrà

Saps si la fan?

Dóna-me-la

Escolta la cançó preferida

El professor de mates escriu les solucions per als alumnes

El president del govern llegirà el comunicat als ciutadans de Catalunya

La lleona caça per al lleó

Em demana que li expliqui

Em demana això Em demana

Guardeu cava per a ells

Deixeu els papers per a la Berta

Feu els deures als petits

Els fidels estimen Déu

He saludat la Maria Pla

La Joana va fer un petó al seu cosí

Truqueu al Josep Tarrés

Va deixar l’apartament als seus hereus

Porta els diners

Ella ho portarà als seus fills més petits

L’enginyer va revisar els plànols del port

Va cedir els plànols a l’alcalde de Reus

Em fa petons a les mans

M’espera

Et dóna cops

Te li afegirà

Deixa-me-la

He vist el Miquel Sirvent

Fes-ho

La Noèlia desperta la seva mare

Saludarem els nostres amics

Van vèncer a tots