15 de juny 2008

ANTÍGONA

SALVADOR ESPRIU. ANTÍGONA

TEXT 1

ANTÍGONA [adreçant-se a Etèocles i referint-se a la seva relació amb

Polinices, relació que origina tota la tragèdia i que segueix tragèdies anteriors]:

No havíeu de regnar un any l'un, un any l'altre? Has respectat el pacte?

ETÈOCLES: Si ho dius així ell té raó. Jo no desitjava, però, tot el poder: molta

gent odià de seguida Polinices. Els meus partidaris i la seva injustícia

m'obligaren a actuar.

ANTÍGONA: També ell té partidaris a la ciutat.

ETÈOCLES: Arreu hi ha homes enemics de les lleis. Aquests són aquí

els seus partidaris.

ANTÍGONA: Ell pensa el mateix dels teus. Parleu igual, amb paraules

contràries. No vindrà la pau.

ETÈOCLES: N'hi haurà si ell es retira amb l'exèrcit enemic. Jo no l'odio.

El rebria privadament i l'abraçaria: no el veig des de fa temps, i

havíem jugat junts de petits.(...)

1.- Fes-ne un comentari

TEXT 2

EL LÚCID CONSELLER: No és difícil de conviure a Tebes, és impossible.

Creont ho sap com tu i com jo, però no ho dirà mai, és clar.

Mira-te'l bé: obès, no gens atractiu,amb aquests ulls de mirada fixa i glaçadora,com de serp.

Sí, potser arriba a fingir-se que és ben intencionat, t'ho concedeixo, però ho sacrificaria tot

a la seva única passió de manar ...(...)

EL LÚCID CONSELLER: Al capdavall, la mort no és res, la mort dels altres, s'entén

1.- Fes-ne un comentari de text.